Blog
2016
09
28

Intermitentný Fasting

Prvý krát som sa s intermitentným fastingom stretol asi pred ôsmimi rokmi. Samozrejme ako zaritý uznávač “okamžitého katabolizmu” som ho ihneď zamietol. Veď predsa pritom musí telo spáliť svalstvo… Škoda, že som vtedy nevedel to čo viem dnes.

O pár rokov neskôr som nad ním ale znovu začal uvažovať. V tom čase, som totiž stretol moju terajšiu manželku – doktorku a debaty o biochémii, či o biomechanike cvičenia sa stali našou každodennou súčasťou. Samozrejme aj ona chcela trošku schudnúť a tak sme sa do toho pustili spolu naplno: viac bielkovín, pravidelné jedenie, menej cukrov, veď to poznáte… Lydka má, ale asi milión alergií, laktózovú intoleranciu, potvrdenú celiakiu, a samozrejme aby toho nebolo málo tak aj polycystické vaječníky a nenávidí rybinu.

Z tohto vám je asi jasné, že to nebola žiadna sranda, ale postupne tošlo. Lenže to bolo strašné trápenie! Skutočne mi oči otvorila až jej mama, tá totiž na svoj vek 52 rokov vyzerá naozaj perfektne. O to by síce ani tak nešlo, ale keby ste videli čo s jej manželom pojedia večer…. Proste mi to v tedy nešlo do hlavy.

Odpoveď je, ale veľmi jednoduchá, síce o tom ani netušila, ale dodržiavala intermitentný fasting skoro celý život.

Nechcem sa v tomto článku venovať tomu prečo IF. funguje, myslím, že to sa nám podarilo vo videu vyššie zhrnúť dobre. To prečo píšem tento text, je skôr aby ste pochopili jeho výhody oproti klasickému zdravému pravidelnému stravovaniu. Najprv ale to najdôležitejšie. IF. nerobí zázraky a nechudne sa pri ňom rýchlejšie ako pri normálnej zdravej strave.

V čom je teda taký jedinečný?

 

Ako prvé si treba uvedomiť, že sa tu nebavíme o dietách, ale o zmene životného štýlu, teda niečoho čo máte byť schopní držať roky bez toho, aby ste sa museli extrémne snažiť. A v tomto je presne fasting aspoň pre mňa jedinečný. Najprv si poďme opísať ako to vyzerá pri klientoch s bežnou pravidelnou zdravou stravou:

Prídu k nám, začneme cvičiť, vysvetlíme stravu a vytvoríme personalizovaný jedálniček. Prvé tri, štyri mesiace ide všetko ako po masle. Potom zrazu začínajú problémi, klient už nevie držať stravu, stále porušuje atď. A to sa tu bavíme o jedálničku, ktorý je založený na vedeckých základoch a mal by byť udržateľný bez problémov celý život. To ale tiež znamená, že redukcia hmotnosti nie je až taká prudká, keďže sa nejedná o diétu. Deje sa to najmä preto, lebo každý takýto jedálniček ma jednoduchý základ – ako vysvetlujem vo videu o inzulíne musíte sa vystríhať cukrov v časti dňa kedy nepodávate fyzické výkony.

To znie na prvý pohľad úplne v pohode a tie prvé tri, štyri mesiace to aj v pohode je. Potom, ale prídete na to, že tých bielkovinových jedál, ktoré tam môžete zjesť nie je vôbec až tak veľa. Postupne začnete vymýšlať s proteínovými palacinkami a výrobkami, ktorých je teraz plný trh, z čoho sa najskôr všetky nutričné spoločnosti strašne tešia…

Osobne som si to zažil na vlastnej koži, keď už som Cottage-cheese nechcel ani vidieť a aj po dvoch rokoch na neho ešte stále nemám chuť. Jednoducho som sa ho prejedol…

Pri intermitentnom fastingu jete len 8 hodín, teda približdne tretinu dňa. V tejto časti dňa by ste mali mať aj fyzickú aktivitu, ale teraz k pointe. Ako sme sa bavili vo videu o kalóriách pri oboch týchto stravovaniach nemôžete prekročiť istý energetický príjem, inak nebudete chudnúť. Ale pri fastingu je tento energetický príjem len v 8 hodinách, čiže máte oveľa viac možností z toho čo si môžete dať.

Uvediem presný príklad: 35 ročná žena čo má 80kg chce schudnúť a cvičí poobede. Aby jej to išlo pomerne rýchlo mala by denne prijať okolo 1400 kalórii. Pri pravidelnom stravovaní jej deň bude vyzerať asi takto:

Raňajky: 3 celé vaječné bielka – (55kcal)

Desiata: Cottage syr 140g – (142kcal)

Obed: 120g kuracích pŕs s 200g cherry paradajok a 35g ryže – (181 + 43 + 134 = 358kcal)

Po tréningu: 300 ml jablkového d’žúsu – (122kcal)

Olovrant: 1 jablko + 50g Vlašských orechov – (57 + 344= 401)

Večera: 100g lososa so 250g ľadového šalátu (203 + 40= 243kcal)

Mlieko do kávy, korenia, olej na pečenie – (100kcal)

Spolu 1421kcal

No a ako sami vidíte doobeda má nízky príjem cukrov, a to by mala vždy dodržať inak jej to chudnutie veľmi nepôjde. A tu sú práve tie jedlá o ktorých som hovoril vyššie.

A takto vyzerá ten istý deň pri intermitntnom fastingu:

Obed: Pečený losos s cestovinami a ľadovým šalátom – (440kcal)

Pred tréningom: 1 banán – (100kcal(

Po tréningu: 200ml jablkového džúsu + 40g Vlaškých orechov (275 + 92 = 367kcal)

Olovrant: Tuniakový sendvič s horčicou a zeleninou- (200kcal)

Večera: Bravčová krkovička s varenými zemiakmi a zeleninou – (350kcal)

Spolu 1457kcal

Doobeda nezje vôbec nič, ale poobede vyzerajú tie jedlá oveľa chutnejšie, je tam aj príloha – dokonca zemiaky a cestoviny, nehovoriac o tom, že sa tam dá zjesť podstatne viac ovocia:)

A to je hlavný rozdiel. Pri mnohých klientoch sa nám potvrdilo, že je pre nich oveľa jednoduchšie nejesť vôbec, ako jesť rok, dva, tri  stále to isté. Je to pre nich ľahšie, keď vedia, že potom si môžu dať niečo dobré. Takťiež majú oveľa menšiu tendenciu “cheatovať”, lebo každý deň im chutí a nemusia sa do toho jedla nútiť.

Samozrejme sú ľudia, ktorí jednoducho fastovať nedokážu a týmto článkom a videom som nechcel povedať, že normálna zdravá strava je zlá. Práve naopak, zaberá úplne rovnako, čiže nemusíte zúfať:)

Comment
0

Leave a reply